Fogínygyulladás és annak kezelése fogászatomon

Fogínygyulladás

A fogínygyulladásról és annak kezeléséről a Takács Dental budapesti, Flórián téri és szadai rendelőiben:

A fogínygyulladás (gingivitis) és a fogágy-gyulladás (parodontitis) az emberek két leggyakoribb betegsége. Kiváltója az ún. biofilm, mely a mikroorganizmusok egy felszínen összetapadt bevonata. Kb. 20%- át baktériumok, kb. 80%-át fehérjék, ásványi sók, poliszaharidok és sejtanyag képezik. Az orális biofilm a fogszuvasodás és a fogat tartó szövetek betegségeinek legfőbb okozója. A baktérium populáció minőségi és mennyiségi megváltoztatása a fog és szájegészség fenntartásának elsődleges feladata. A gingivitis a biofilm hatására kialakuló, az íny lágyszöveteit érintő gyulladás, mely egy MEGFORDÍTHATÓ folyamat! Azonban, amennyiben nem kezelik, akkor a mélyebb szövetek felé progrediál (továbbhalad).
A gingivitis kialakulásában szerepet játszó helyi tényezők:

• elégtelen szájhigiéné,
  • a fogak torlódása,
  • traumás zárás,
  • fogszabályozó készülékek,
  • kivehető és fix fogpótlások.

szisztémás tényezők:

• hormonális okok, pl. kezeletlen diabetes (cukorbetegség), terhesség, serdülőkor
  • egyes gyógyszerek mellékhatása
  • helytelen táplálkozás (pl. C-vitamin hiány).

A szisztémás kórképek módosíthatják a beteg fogékonyságát az ínybetegségekre, viszont, a parodontális elváltozás jelentős mértékben megnövelheti a szisztémás betegségek állapotromlásának kockázatát.

A gingivitis kezelése
Miután a biofilm kialakult, meg kell próbálni etávolítani azt, fizikai vagy kémiai úton.
Fizikai mód: ahhoz, hogy az antimikróbás hatóanyagok minél hatékonyabban kifejthessék hatásukat, a biofilm előzetes szerkezet átalakítása szükséges.

Ennek eszközei: fogkefe, fogselyem, szájzuhany, illetve fogorvosi profilaxis (depurálás, gyökérsimítás).
Kémiai mód: a napi fogmosás kiegészítése a szájvíz használatával. A klórhexidin és cetilpiridiumklorid (CPC) tartalmú szájvizek a leghatékonyabbak. A parodontitis kezelésére az alkoholmentes, 0,12%- os klórhexidin és a 0,05%-os CPC tartalmú oldat használata ajánlott, 10-14 napig. Megelőzésre a klórhexidin alacsonyabb koncentrációjú, 0,05%-os változata javasolt. A szájvizek használata elősegíti a paciens bakteriális terhelésének csökkenését.