Fogászati kezelés a szájüregi gombás fertőzésnél

A szájüregi gombás fertőzések felismerése, kezelése igen fontos a fogorvosi praxisban, hiszen pacienseink tünetei, életminőségüket meghatározó panaszai (duzzadt, vörös, érzékeny nyálkahártya, égő, csípő érzet, nem gyógyuló seb az ajakzugban, stb.) sokszor erre a kórképre vezethetők vissza.

Kialakulásukban az esetek jelentős részében kulcsszerepe van a Candida albicans gombatörzsnek. A klinikai vizsgálatok szerint a népesség 40-60 százalékánál kimutathatóak, de tünetekkel járó fertőzést csak bizonyos helyi és szisztémás hajlamosító tényezők jelenlétében mutatnak.
A rizikó faktorok egy része, elsősorban a lokálisak felismerése és kezelése a fogorvosi ellátás részét kell hogy képezze!
Ilyen rizikó faktor pl. a dohányzás. Szükséges és illdomos páciensünk figyelmét felhívni  szájüregi panaszainak és ezen rossz szokásának összefüggésére, ill. motiválni őt a leszokásra!

A nem kellően gondozott, nem megfelelően fertőtlenített, főleg akrilátból készült, részleges vagy teljes kivehető fogpótlás is okozhat gombás fertőzést. Ilyenkor a régi protézis szigorú elhagyása, új fogpótlás készítése és a paciens instruálása az új fogmű ápolására, elengedhetetlen kritériumai a kezelésnek.
Fontos a szájban lévő művi vagy természetes, a nyálkahártyát irritáló tényezők kiiktatása is! A letörött, elkopott fogfelszín, a hibás tömés vagy protézis szakellátása elősegíti az oki tényezők megszüntetését.
A fogorvosi vizsgálat lehetővé teszi a szájszárazság, mint rizikófaktor felismerését is. A paciens megjelenésének oka gyakran ez a kellemetlen tünet, mely – sokszor szisztémás háttere miatt – alapos kivizsgálást igényel.
Különböző nyálkahártya betegségek (leukoplakia, lichen, stb.) talaján is megjelenhet a szájüregi gombás fertőzés.
Az időszakos fogorvosi kontroll vizsgálatoknak ki kell terjedniük a szájnyálkahártya alapos vizsgálatára is! Ilyenkor az esetleg még panaszt nem okozó, de diagnosztizálható elváltozások idejében felismerhetőek és kezelhetőek.

A Takács Dental budapesti és szadai rendelőiben kiváló fogszakorvos, dentálhigiénikus, illetve fogtechnikus várja a fenti problémákkal érkező pácienseket.