Fogágy betegség holisztikusan

Köztudott, hogy a fogak elvesztéséért 40 éves kor felett (a fogszuvasodást és annak következményes megbetegedéseit háttérbe szorítva) a fogágy gyulladás és a vele járó foglazulás tehető felelőssé.

Megelőzése, kezelése komplex, összetett folyamat.

E folyamat része a részletes, általános- és fogorvosi kivizsgálás, a kórelőzmények feltárása. Az ezekből levont következtetések teszik lehetővé a személyre szabott kezelési terv, a terápia elkészítését.
A fogágy betegség bakteriális megbetegedés, melynek súlyosságát különböző tényezők befolyásolják. Ilyen például a II-es típusú cukorbetegség, a dohányzás, az életkor, a genetikai adottságok, illetve egyes gyógyszer mellékhatások.

A kezelés sikere nagyban függ a paciens hozzáállásától. Amikor az ún. módosítható rizikófaktorokról beszélünk, könnyen belátható, hogy pl. a dohányzásról való leszokás, a megfelelő szájhigéne elérése – a megfelelő tájékoztatást és motivációt követően – a beteg feladata.
E mellett kooperáció szükséges a szisztémás megbetegedésben szenvedő páciens esetében a fogorvos, a beteg és a kezelő orvos között. Ilyen pl. a diabetes karbantartása vagy gyógyszer mellékhatások figyelembe vétele.

Az életkor, a genetika, a rassz, mint módosíthatatlan rizikófaktorok játszanak szerepet a kórtörténetben. Ilyenkor kiemelt jelentősége van a megelőzésnek.

A stressz, a szorongás, a depresszió mind hatással vannak a szájüreg állapotára, növelik a fogágy betegség kockázatát. Ennek oka egyrészt viselkedési, másrészt élettani. A stresszes állapotban fokozódó cortizol hormon kiválasztás negatív hatást vált ki a szervezet gyulladást szabályozó képességére.

Viselkedési okként az ebben az állapotban fokozott dohányzás, alkohol fogyasztás említhető, illetve a paciens ilyenkor kevesebb gondot fordít étrendjére és szájhigiénéjére.

A fogágy betegség gyógyítása mindenképpen csapatmunka, és ha sikeres, javulhat a helyreállító kezelések prognózisa.