A fogszuvasodás rizikótényezői és a kockázat csökkentése

A caries (fogszuvasodás) kialakulásában sok kockázati tényező játszik szerepet. Annak megértése, hogy a rizikófaktorok hogyan járulnak hozzá egyes betegeknél a caries kialakulásához, fontos tényező a fogorvos számára, a hosszú távú, optimális eredmény elérése érdekében.

Egyes kockázati tényezők állandó fenyegetettséget jelentenek, mások csak enyhe befolyással bírnak a fogszuvasodás kialakulására. A praktizáló fogorvos számára döntő, hogy beazonosítsa, mely rizikó tényezők vannak jelen egy adott beteg esetében.

A caries kialakulásához szükség van

• fogra,
  • ún. fermentábilis szénhidrátra,
  • baktériumokra,
  • illetve a biokémiai folyamat során lecsökkent PH értékre.

A fogszuvasodás rizikó tényezői lehetnek: leromlott egészségi állapot és gyógyszer szedés.
Sok általános betegségről bizonyították, hogy közvetlenül hozzájárul a fogszuvasodás kialakulásához.

Viszont, a cariogén baktériumok is képesek általános megbetegedést (pl. felső légúti betegséget, tüdőgyulladást, szív- és érrendszeri betegségeket) okozni. A szisztémás megbetegedések közül megemlítendők – gyakoriságuk okán – pl. a diabetes, a magas vérnyomás, a depresszió, a rheumatoid artritis, az AIDS és a reflux.
A fentiek alapján érthető, miért olyan fontos a paciens részletes, általános anamnézisének felvétele a fogorvosi praxisban.

A fogszuvasodás rizikótényezői

A szájszárazság (xerostomia) a fogszuvasodás egyik okozója lehet.

Az egészséges nyálmennyiség és nyál minőség kb. fél óra alatt visszaállítja a szájüreg pH- ját a normál szintre. A nyál természetes módon segíti a fogak remineralizációját (az elvesztett ásványi sók visszapótlását), különösen fluor, kalcium és foszfát jelenlétében. Csökkent nyáltermelés esetén a fogfelszínek védtelenek a savakkal szemben. A xerostomiában szenvedő pácienseknek segíthetünk étkezési tanácsadással, az ásványi anyagok pótlásáról tartott felvilágosítással.
A rossz szájhigiénia is okozhat fogszuvasodást.
Ha nagy mennyiségű plakk található a fogakon, megnő a kóros baktériumok száma. Szénhidrátok jelenlétében ezek a baktériumok igen gyors szaporodásba kezdenek. A szénhidrátok bontása közben savas vegyhatású melléktermékek keletkeznek, és elindul a fog demineralizációja. Mi, szakemberek egyénre szabott szájhigiénés tanácsokkal és a remineralizációt megindító kezeléssel segíthetünk.
Rizikó faktorként említhetjük még a fogakon található mély gödröcskéket, barázdákat, melyek megnehezítik a fog tisztántartását. Megoldást jelent erre a korrekten elvégzett barázda záró kezelés.

Végül pedig a rögzített és kivehető fogpótlások érdemelnek említést, mint rizikótényezők. A koronák, hidak széli záródása, ill. a részleges protézisek kapoccsal való rögzítése okozhat olyan problémát, mely a fogpótlás élettartamát csökkentheti. Gondos, alapos szájhigiénia (pl. szájzuhany használata) és gyakori fogorvosi kontroll tanácsos a megelőzés érdekében.

További segítségért kérem forduljon Dr. Takács László fogorvoshoz. Rendelési időben Óbudán a 3. kerületi magánrendelőjébe vagy Szadán várja fogászati problémákkal küszködő pácienseit.